19 december 2012

Atarax-effekten

I måndags ringde barnläkaren för att få uppdaterat läget med Alvas sömn och Atarax-effekten. Eftersom Alva varit sjuk en hel del så fick vi avvakta ett tag med att börja ge henne allergi-medicinen men nu har vi använt den i cirka två veckor utan nåt positivt resultat. Hon sover inte bättre alls men vi har väldigt svårt för att bedöma om Ataraxen har någon effekt eftersom Alva har hostat och snorat och gråtit sig igenom de flesta nätter. Därför ska vi ge det några veckor till för att verkligen kunna bedöma hennes sömn. Läkaren hade varit på en föreläsning/utbildning nyss om just barn och sömnproblem där det konstaterades att det finns inget att göra förutom allergimedicin och att ändra rutinerna hemma! Vi har ju provat det mesta utan resultat så jag är inte alls förvånad över detta :) Det finns en sömnskola i Lund och om Alvisen inte sover bättre snart så får vi antagligen en remiss dit. Ärligt talat vetetusan om jag orkar med nåt nytt "sömnprojekt" mer just nu...det tar väldigt mycket energi och ork ifrån en samtidigt som det ju kan vara till hjälp. Svår kombination och frågan är om vi är i stånd till att åka till Lund...

Doktorn trodde i alla fall att Alva får den djupsömn hon behöver och att hennes sömnmönster är att vakna stup i kvarten helt enkelt så det var inget hon bekymrade sig nämnvärt för. Däremot var hon orolig för oss, föräldrarna, och hur vi hade det mitt i detta sömnkaos. Vi kämpar på och har våra ups and downs såklart då vissa perioder är väldigt tuffa. Men vi försöker hålla igång och inte tänka för mycket på det där med sömnen. Därför skriver jag inte så mycket om det här på bloggen.

Nu vet ni läget i alla fall och ni får veta om Ataraxen är en magisk sömndryck eller inte om några veckor! :)

5 kommentarer :

  1. Oj vad jobbigt men då ska jag inte fråga så mycket om det heller utan bara säga kämpa på :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan. Råkade hitta din blogg då jag sökte information om Atarax till barn som sover dåligt. Vi har just fått det utskrivet till vår 18-månaders lilla. Jag jobbar just nu 30% och min man 50% för att orka med. Antar att jag inte behöver förklara för dig hur det är att ha ett barn som inte sover. Letade vidare på din blogg eftersom jag var nyfiken på hur det gick för er sedan (vi har gett Atarax fyra kvällar nu och märker ingen skillnad). Finns det något annat inlägg där du skriver om detta eller har du lust att berätta lite kort här?

    Vänliga hälsningar från Norrland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja jag förstår precis hur ni har det och hoppas verkligen att det blir bättre för er snart! Ärligt talat minns jag inte om jag ens orkade skriva nåt om effekten men tyvärr hjälpte inte Atarax vår dotter att sova bättre. Vi provade även akupunktur, har ni gjort det?? Men jag hörde av en häromdagen att hennes dotter fått bättre djupsömn och somnar snabbare av Atarax. Vår läkare sa att effekten borde komma ganska omgående men i vissa fall tar det längre tid. Vi gav henne det i många veckor men insåg hyfsat fort att det inte alls var till någon hjälp. Det enda vi har kunnat göra är gilla läget, ta oss igenom varje dag och på nåt vis bara vänta på bättre nätter. Helt plötsligt kom dom men det tog ju väldigt lång tid och är fortfarande lite stökigt om nätterna även om det inte är på långa vägar som innan. Även om man känner sig ensam i världen när sömnbristen tar all energi och ork ifrån en så ska ni veta att det finns andra som förstår exakt vad ni går igenom och klarar sig igenom det hela. Kämpa på och lyssna inte på andras råd och kommentarer för ett barn är unikt och er situation är inte som "vanlig" småbarns-sömnbrist. Hejar på er och lycka till!

      Radera
  3. Tack för dina fina ord, precis som du säger så är det inte vanlig småbarns-sömnbrist och andra föräldrar verkar ha en tendens att utgå ifrån sina egna barn när de ger andra råd. Som tur är så är detta vårt tredje barn (de andra har inte sovit så här dåligt som tur är) så vi känner oss rätt säkra i att vi inte kan göra så mycket annorlunda eller mer än vad vi redan har testat. Det är skönt att i alla fall höra att det finns andra som förstår. Vår lilla har varit extremt snuvig några nätter också så vi har inte gett upp hoppet än om att det kanske ska funka, men jag har förstått av berättelser som din att det inte är någon mirakelmedicin. Allt gott och många sköna sovnätter till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummen och ni gör helt rätt som litar på er själva och att det inte är ni som orsakar detta. Jag gick till psykolog för att få det bekräftat, blev så ledsen över alla kommentarer som menade att det var vårt fel att vårt barn inte sov och alla råd jag inte önskade få.

      Stort lycka till från Skåne!

      Radera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ